I Festiwal Muzyki Polskiej na Tajwanie

I Festiwal Muzyki Polskiej na Tajwanie stanowił unikatową serię koncertów, wykładów i warsztatów prowadzonych na terytorium Tajwanu. Celem wydarzenia było wykreowanie pozytywnego wizerunku Polski poza granicami kraju oraz ugruntowanie wśród zagranicznych odbiorców znajomości dorobku artystycznego i intelektualnego Polaków, ze szczególnym uwzględnieniem kultury zniszczonej bądź utraconej podczas II Wojny Światowej oraz dorobku kompozytorów regionu świętokrzyskiego.

Większość utworów zaprezentowano publiczności po raz pierwszy. Wykłady miały na celu przybliżenie dorobku artystycznego i nurtów kompozytorskich w twórczości polskich muzyków. Wyrazem umacniania więzi międzykulturowej było wspólne wystąpienie artystów z Rzeczypospolitej i Tajwanu. Festiwal miał miejsce od 24 do 28 sierpnia 2019 r. i obejmował 3 koncerty, 3 wykłady oraz zajęcia masterclass dla studentów z lokalnych uczelni artystycznych. Był to pierwszy festiwal poświęcony w całości muzyce polskiej na Tajwanie.  

Na Festiwal złożyły się:

Koncert w Sali koncertowej KHS Hall w Taipei

Koncert w prestiżowej Sali KHS. Program odejmował w całości muzykę polską (Padlewski, Szpilman, Rathaus, Paderewski, Wieniawski, Chopin). Większość prezentowanych utworów była wykonana na Tajwanie po raz pierwszy. Koncert rozpoczynał wykład dra hab. Andrzeja Ślązaka dot. muzyki polskiej I poł. XX wieku (w j. angielskim z tłumaczeniem na j. chiński). Sponsorami koncertu byli Biuro Polskie, Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta, Fundacja im. M. Fołtyn, Tokarski Piano Studio. Gośćmi honorowymi byli Maciej Gaca (Konsul) i Azusa Fujita (prezes Frederick Chopin Foundation).

Promocja nieznanych dzieł polskiej pianistyki XIX i XX wieku

Podczas warsztatów obejmujących zajęcia masterclass z 6 uczniami (w różnych grupach wiekowych) wykonywano muzykę polską – Andrzej Ślązak prezentował dzieła T. Bądarzewskiej, A. Stolpe, M. Szymanowskiej, R. Ryterbanda, P. Szymańskiego. Oprócz problemów warsztatowych poruszano kwestię polskiego folkloru, historii Polski oraz jej wpływu na kształt muzyki.  Warsztaty zakończył wykład dra Kamila Tokarskiego dot. mazurków w polskiej literaturze fortepianowej. Prowadzący prezentował dzieła nieznane uczniom szkół tajwańskich. 

Koncert w The Frederick Chopin Foundation in Taipei

Koncert kameralny w siedzibie Fundacji na zaproszenie prezes Azusy Fujity. Wykonano: K. Szymanowskiego „Sonatę na skrzypce i fortepian d-moll”, „Mity op. 30” oraz K. Rathausa „II Sonatę na skrzypce i fortepian op. 43” (wykonanie premierowe na Tajwanie). Po koncercie miała miejsce dyskusja między wykonawcami, publicznością a prezes fundacji dotycząca inspiracji chopinowskich w polskiej muzyce XX wieku. Koncert poprzedził wykład mgra Mateusza Strzeleckiego dot. twórczości Karola Rathausa. 

Koncert w Tokarski Piano Studio 

Recital solowy dr hab. Andrzeja Ślązaka prezentujący przede wszystkim osiągnięcia twórców związanych z Uniwersytetem Jana Kochanowskiego: J. Mądrawskiego, Ł. Wosia, P. Łukowca i M. Niziurskiego. Zaprezentowano także dzieła twórców I połowy XX wieku: J. Wertheima, J. Kofflera oraz T. Z. Kasserna, A. Pomarańskiego. Wszystkie dzieła były wykonane na Tajwanie po raz pierwszy. Utwór profesora J. Mądrawskiego „Mazurek na fortepian” miał światową premierę. 

Wykłady

Trzy wykłady prezentowane podczas koncertów i zajęć masterclass przybliżyły sylwetki prezentowanych kompozytorów, stylistykę i ewolucję polskiej muzyki fortepianowej na przestrzeni XIX-XXI wieku oraz prezentowały tajwańskiej publiczności dzieła całkowicie dla niej niedostępne. Prelekcje ukazywały muzykę w szerszym kontekście historycznym i kulturowym, umożliwiając pełne zrozumienie prezentowanych dzieł oraz głębsze zrozumienie przemian jakie zachodziły w muzyce polskiej i europejskiej na przestrzeni lat. Dla zwiększenia ich wpływu, były prezentowane w języku chińskim i angielskim.